صفحه اصلی
...........................................
درباره ما
...........................................
توانمندی ها
...........................................
ISEC - محصولات -Products محصولات
...........................................
پروژه ها
...........................................
دانستنی ها
...........................................
تماس با ما
...........................................
لينك های مفيد
...........................................
سبد خرید
...........................................
استخدام
اخبار

ISEC - ايده‌پردازان شريف -Inovator Sharif Engineerin Company آرشيو اخبار

 

   

عنوان نرم افزارها : نرم افزار آشنایی با تجهیزات برقی صنعتی 2

محتوا :

این محصول در قالب یک دی وی دی 9، شامل بیش از 11 ساعت فیلم و انیمیشن صنعتی در مورد موضوعات زیر می باشد:


1- سیم پیچی موتور

2- سیستمهای زمین

3- ژنراتورهای سنکرون

4- جعبه های اتصال

5 - تابلوهای فشارضعیف و متوسط،

6- مدارات فرمان

7- مدارات فشار ضعیف

8- بانک خازن و توان راکتیو

9- انبار و ابزار برقی

10- تجهیزات اندازه گیری

ارسال محصول به 3 طریق زیر امکان پذیر است:

1- مراجعه حضوری

2- ارسال از طریق پیک (هزینه پیک بر عهده متقاضیست)

3- ارسال از طریق پست پیشتاز(هزینه پست بر عهده متقاضیست). متقاضیانی که خواهان ارسال از طریق پست پیشتاز هستند، می بایست علاوه بر خریداری محصول، گزینه پست را نیز انتخاب نمایند. گزینه پست در ردیف محصولات برقی قابل مشاهده می باشد.



شماره شناسنامه نرم افزار در وزارت ارشاد : 057504-02679-8


سيستمهاي زمين (Earthing systems)


سيستم زمين در تاسيسات الكتريكي به علت حفاظت از جان اشخاص و بهبود كاركرد سيستم‌ها و حفافظت تجهيزات، از اهميت به سزايي برخوردار مي‌باشد. اين نوع اتصال، معمولا بر حسب نوع كاربرد آن به دو دسته زمين حفاظتي و زمين الكتريكي تقسيم مي‌شود. زمين حفاظتي كه به آن ارتينگ نيز گفته مي‌شود، معمولا به فرآيند اتصال همه قطعات فلزي يا بدنه‌هاي فلزي تجهيزات الكتريكي به زمين گفته شده و براي حفاظت اشخاص در زمان‌هاي وقوع اتصال كوتاه بخش برق‌دار دستگاه به بدنه صورت مي‌گيرد. زمين الكتريكي يعني زمين‌كردن بخش‌هايي از دستگاه كه جزئي از مدار الكتريكي است. از اين موارد مي‌توان به زمين كردن مركز ستاره سيم‌پيچي ژنراتور يا ترانسفورماتور اشاره كرد.



علاوه دو مورد زمين ذكر شده، انواع ديگري از زمين كردن نيز وجود دارد كه از اين موارد مي‌توان به زمين استاتيكي، زمين صاعقه، زمين الكترونيك و زمين تعميرات اشاره كرد. از آن‌جا که اين انواع، معمولا داراي وظايف حفاظتي هستند، در اين نرم‌افزار جزء انواع زمين حفاظتي طبقه‌بندي شده‌اند و به شرح آنها پرداخته شده است. در اين نرم‌افزار پس از معرفي انواع سيستم زمين از نظر مفهومي، به بيان روش‌هاي اجراي سيستم زمين در عمل پرداخته و مشخصات استاندارد يك سيستم زمين بيان مي‌شود. براي ايجاد يك اتصال زمين، در اجرا روش‌هاي مختلفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه چندمورد از مهم‌ترين آن‌ها استفاده از الكترود صفحه‌اي و استفاده از الكترودهاي ميله‌اي می باشد. بر اساس استاندارد IEC، انواع اتصال زمين شبكه‌هاي برق، توسط كدهاي استاندارد شده‌اي نشان داده مي‌شود كه متشكل از دو يا سه حرف پشت سرهم هستند. يكي از معروف‌ترين مشخصاتي كه براي يك سيستم زمين مطرح مي شود، ميزان مقاومت آن است. از نظر ايمني، هر چه ميزان اين مقاومت كمتر باشد، سيستم زمين از كيفيت و كارايي بهتري برخوردار است. براي حصول اطمينان از كاركرد مناسب يك سيستم زمين، بايد تست‌ها و چك‌هايي را به صورت دوره‌اي بر روي كليه اجزاء اين سيستم انجام داد. براي اصلاح يا كاهش مقاومت زمين روش‌هاي مختلفي وجود دارد كه مناسب‌ترين آن‌ها، افزايش تعداد الكترودهاي موازي استفاده شده است. براي جلوگيري از خوردگی، معمولا اتصالات سيستم زمين را با استفاده از روش خاصي كه به جوش حرارتي يا CadWeld معروف است انجام مي‌دهند. عوامل مؤثر بر كيفيت سيستم زمين، نحوه انجام تست‌هاي دوره‌اي، اندازه‌گيري مقاومت الكتريكي سيستم زمين، نحوه اصلاح مقاومت زمين و جوش حرارتی و بسیاری از مطالب ارزنده راجع به سیستم زمین از جمله مباحثي هستند كه به دليل اهميتشان در اين نرم‌افزار بدان‌‌ها پرداخته مي‌شود.



براي اندازه‌گيري مقاومت زمين دستگاه‌هاي خاصي ساخته شده‌اند كه به Earth Resistance Tester معروفند. اين دستگاه‌ها معمولا داراي سه ترمينال هستند كه با نام‌هاي? E، P و C مشخص شده‌اند و به سه الكترود كه در يك خط بر روي زمين كوبيده مي‌شوند، وصل مي‌شود.


برای آشنایی بیشتر با قسمت‌های مختلف این نرم‌افزار عناوین آنها به ترتیب در زیر آمده است:



1- مقدمه

2- انواع سيستم زمين

2-1- زمين حفاظتي

2-1-1- زمين استاتيكي يا Static Grounding

2-1-2- زمين تجهيزات يا Equipment Grounding

2-1-3- زمين محافظ در برابر صاعقه يا Lightning Grounding

2-1-4- زمين الكترونيك يا Electronic Earthing

2-1-5-زمين تعميرات يا Maintenance Safety Grounding

2-2- زمين الكتريكي

3- كدهاي استاندارد سيستم زمين

4- انواع اتصال زمين از نظر اجرا

5- مشخصات استاندارد سيستم زمين

6- عوامل مؤثر در كيفيت سيستم زمين

7- موارد اجرايي سيستم زمين

7-1- اتصال به زمين

7-2-محاسبه سطح مقطع سيم

7-3-جوش حرارتي

8- آزمايشات دوره‌اي

9- اندازه‌گيري مقاومت زمين

10- روش‌‌هاي اصلاح مقاومت زمين


سيم پيچي موتور (Motor Winding Training Course)�


قبل از شروع به سيم‌پيچي يك موتور، لازم است تا ابتدا دياگرام يا به عبارتي ديگر نقشه سيم‌پيچي تهيه شود. اين نقشه ممكن است از روي سيم پيچي قبلي موتور و يا با استفاده از اصول طراحي سيم‌پيچي، تهيه شده باشد.براي رسم دياگرام سيم‌پيچي، مراحل زير بايد طي شود:

1- به دست‌ آوردن تعداد شيارهاي استاتور و تعداد قطب‌هاي موتور.

2- محاسبه گام قطبي و تعداد شيارهاي مربوط به هر فاز در هر گامقطبي.

3- محاسبه زاويه الكتريكي هر شيار و محاسبه شيارهاي شروع سيم‌پيچي هر فاز.

4- مشخص كردن شيارهاي مربوط به هر فاز با استفاده از جدول يا روش‌هاي مشابه.

5- مشخص كردن متحدالمركز يا زنجيري بودن سيم‌پيچي‌ها.

6- رسم كلاف‌ها و سربندي آن‌ها


برای سیم بندی مجدد یک موتور مراحلی نیاز است که در زیر به جزئیات آن اشاره می‌کنیم:


1- دمونتاژ موتور

که برای دمونتاژ یک موتور باید مراحل زیر انجام شود.

1- آزمايشات قبل از دمونتاژکه جهت تشخیص وضعیت موتور قبل از باز کردن آن انجام می‌شود شامل تست مقاومت عايقي سيم پيچي‌ها با بدنه و نيز تست مقاومت هر يك از سيم‌پيچي‌ها با يكديگر است.

2- بازكردن موتور شامل باز کردن كاور موتور و نيز كاور پروانه آن، پروانه، درپوش‌ها يا قالپاق‌هاي ابتدا و انتهاي موتورو بيرون آوردن رتور از استاتور همینطور بیرون آوردن هسته از قاب آن می‌شود.

3- استخراج مشخصات: پس از بازكردن و دمونتاژ موتور، بهتر است براي موتور كارت شناسايي که شامل اطلاعات مفیدی در رابطه با آن می‌باشد،تهیه شود.

4- بيرون آوردن سيم‌پيچي‌ها که با استفاده از حرارت یکنواخت سیم پیچی‌ها‌ی سوخته خارج می‌گردند.

2- تعميرات جزئي مكانيكي

از جمله قسمتهایی که در موتور نیاز به تعمیر و چک کردن دارند عبارتند از:


1- بیرینگ ها: يكي از مهم‌ترين اجزاء‌مكانيكي موتور كه اغلب دچار ايراد مي‌شوند، بيرينگ‌ها هستند.خارج كردن آنها بايد با دقت و بدون ضربه زدن صورت گيرد. بهترين راه براي اين منظور استفاده از پولي‌كش است. براي جازدن بيرينگ جدید نیز، بهترين راه استفاده از بيرينگ‌گرم كن يا Induction Heater است.


2 –ورقه های هسته: براي تعمير ورقه‌هاي هسته مي‌توان از لايه‌هاي ميكا براي عايق‌كاري بين لايه‌ها استفاده كرد.3- شافت موتور4- پروانه موتور5-ترمینال باکس

3- كلاف‌پيچي مجدد موتور: براي پيچيدن كلاف‌هاي مورد نياز براي يك موتور، امروزه از دستگاه‌هاي كلاف‌پيچ استفاده مي شود. اين دستگاه‌ها تعداد دور پيچيده‌ شدن كلاف را اندازه گرفته و كاربر براحتي مي‌تواند كلاف مورد نظر خود را تهيه نمايد.

4-مونتاژ موتور: که قبل از آن باید کارهای زیر انجام شود: 1- عايق‌كاري شيارها2- جاگذاري كلاف‌ها3- سربندي كلاف‌ها.4- نواربندي كلاف‌ها.5- آزمايشات قبل از مونتاژ:که تست پیوستگی سيم‌پيچي‌هاكه با اتصال اهم‌متر به سرهاي سيم‌پيچي‌هاي مربوط به هر فاز صورت مي‌گيرد، تست عايق بين سيم‌پيچي‌ها و نيز بين هر سيم پيچي با بدنه و تست ميدان دوار استاتوراز جمله تست‌هایی است که جهت اطمینان از صحت موتور انجام می‌گیرد.

5-آزمايشات بعد از مونتاژ: پس از مونتاژ و سوار كردن موتور، براي مدتي كوتاه موتور به ولتاژ متصل مي‌شود. دراین حالت بايد جريان فازهاي مختلف آن را اندازه‌گيري و با يكديگر مقايسه كردکه بايد با يكديگر برابر بوده و از جريان نامي موتور كمتر باشد.از ديگر كميت‌هايي كه بايد هنگام كار موتور اندازه‌گيري شود، سرعت آن در حالت بي‌باري است.که سرعت در بي‌باري اندكي از سرعت در بار كامل يا همان سرعت نامي موتور بيشتر است.

6- لعاب دادن و پختن سيم‌پيچي: لعاب دادن سيم‌پيچي‌ها باعث يكپارچگي و استحكام سيم‌پيچي‌هاي استاتور شده و قدرت مكانيكي موتور را افزايش مي‌دهد. همچنين مقاومت سيم‌پيچي در برابر رطوبت را افزايش داده و ضريب دي‌الكتريك آن را نيز بالا مي‌برد. سيم‌پيچي‌هاي لعاب ديده را بايد به مدت چند ساعت در داخل كوره قرار داد تا خشك شده و استحكام لازم را پيدا كند. هرچند برخي از انواع لعاب‌ها، به حرارت براي خشك شدن احتياج نداشته و در هواي آزاد خشك مي‌شوند.از آن جمله می توان به شارلاک و Insulating Varnish اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر با سر فصل ها عناوین آنها و عناوین زیر مجموعه آنها به ترتیب در زیر آمده است:



1- مقدمه

2- مباني تئوري

3- دمونتاژ موتور

3-1- آزمايشات قبل از دمونتاژ

3-2- بازكردن موتور

3-3- استخراج مشخصات

3-4- بيرون آوردن سيم‌پيچي‌ها

4- تعميرات جزئي مكانيكي

5- كلاف‌پيچي مجدد موتور

6- مونتاژ موتور

6-1- عايق‌كاري شيارها

6-2-جاگذاري كلاف‌ها

6-3- سربندي كلاف‌ها

6-4- نواربندي كلاف‌ها

6-4- آزمايشات قبل از مونتاژ

6-5- مونتاژ موتور

7- آزمايشات بعد از مونتاژ

8- لعاب دادن و پختن سيم‌پيچي


سرويس و نگهداري ژنراتور (Generator Maintenance)



ژنراتورهاي سنكرون، مبدل‌هايي هستند كه انرژي مكانيكي را به انرژي الكتريكي تبديل مي‌كنند. در اين ماشين‌ها، از دو نوع سيم پيچي استفاده شده است. سيم‌پيچي آرميچر كه يك يا چند سيم پيچ ac بوده و از نظر فيزيكي بر روي بخشي فلزي به نام استاتور قرار گرفته‌اند و سيم پيچي فيلد يا تحريك كه بر روي بخشي به نام رتور نصب شده‌اند. از درون سيم پيچي‌هاي فيلد، جريان مستقيم يا DC عبور داده مي‌شود تا ميدان ثابتي اطراف آن به وجود آيد. اين ميدان از درون استاتور عبور كرده و سيم پيچي‌هاي استاتور را در بر مي‌گيرد. هنگام كار ژنراتور، رتور توسط يك محرك اوليه به گردش درآمده كه با گردش آن، خطوط ميدان توسط سيم پيچي هاي استاتور قطع شده و در نتيجه در درون آن‌ها ولتاژ القا مي شود.

ژنراتورهاي سنكرون مي‌توانند به دو صورت مجزا و يا سنكرون شده كار كنند. در حالت مجزا، ولتاژ خروجي و نيز فركانس ولتاژ مي‌تواند با توجه به جريان تحريك و نيز توان ورودي روي شافت، قابل تنظيم باشد. ولتاژ داخلي يك ژنراتور و به تبع آن ولتاژ ترمينال‌هاي آن ارتباط مستقيم با ميزان جريان تحريك دارد؛ به گونه‌اي كه با افزايش جريان تحريك، ولتاژ ترمينال نيز افزايش پيدا مي‌كند. فركانس ولتاژ اعمالي به ميزان دور رتور بستگي داشته و توسط محرك اوليه ژنراتور تعيين مي‌گردد. در صورتي كه بار ثابتي به ژنراتور متصل باشد، با افزايش قدرت محرك اوليه، دور رتور افزايش پيدا كرده و فركانس خروجي ژنراتور افزايش مي‌يابد. بايد توجه داشت كه در اين حالت، ضريب توان ژنراتور، به ضريب توان بار بستگي داشته و قابل كنترل نيست.

در حالت سنكرون، ولتاژ و فركانس خروجي ژنراتور، تغيير چنداني نداشته و نمي‌توان آن ها را با تغيير جريان تحريك و يا تغيير توان ورودي ژنراتور، كنترل كرد. در اين حالت تغيير جريان تحريك باعث تغيير ضريب توان ژنراتور مي‌شود. با افزايش جريان تحريك ضريب توان كاهش پيدا كرده و با كاهش جريان تحريك، ضريب توان افزايش پيدا كرده و مي‌تواند به ضريب توان واحد نيز برسد. با ادامه اين فرآيند، ضريب توان وارد محدوده خازني شده و دوباره كاهش مي يابد. به حالتي ضريب توان ژنراتور سلفي است، حالت اضافه تحريك يا Over Excited و به حالتي كه ژنراتور در محدوده ضريب توان خازني كار مي‌كند، حالت زيرتحريك يا Under Excited نيز گفته مي شود.

عملكرد ژنراتورهاي سنكرون توسط منحني‌هاي مختلفي نشان داده مي شود كه مهم‌ترين آن‌ها منحني اشباع است. اين منحني ولتاژ ترمينال‌هاي ژنراتور را در موقع بي‌باري، بر حسب جريان تحريك نشان مي‌دهد. در اين منحني سرعت ژنراتور، برابر با سرعت نامي در نظر گرفته مي‌شود. ژنراتورهاي سنكرون اغلب به صورتي طراحي مي‌شوند كه ولتاژ نامي آن‌ها در انتهاي بخش خطي منحني و به اصطلاح در بخش زانويي منحني قرار داشته باشد. به جريان تحريكي كه اين ولتاژ را تأمين مي‌كند، جريان تحريك بي‌باري يا No-Load Field Current گفته مي‌شود. علاوه بر منحني اشباع در حالت بي‌باري، سازندگان، اغلب مشابه اين منحني را در بار نامي نيز ارائه مي‌كنند.

يكي ديگر از اين منحني‌ها، منحني نسبت ولتاژ به فركانس است. در يك ژنراتور، ميزان شار مغناطيسي ايجاد شده در هسته، ارتباط مستقيم با نسبت ولتاژ به فركانس ژنراتور دارد. با افزايش اين نسبت از حد مشخصي، تلفات هسته افزايش پيدا كرده و باعث وقوع مشكلات حرارتي براي ژنراتور مي‌شود. از طرف ديگر، كاهش بيش‌از حد شار مغناطيسي در هسته و به عبارت ديگر كاهش نسبت ولتاژ به فركانس نيز باعث ايجاد مشكلات پايداري براي ژنراتور مي‌شود. در منحني‌هايي كه براي نشان دادن حد مجاز اين نسبت وجود دارد، محدوده بين دو خط كه داراي شيب مثبت هستند در نظر گرفته مي‌شود. از طرفي ديگر، بر طبق استاندارد، ژنراتورها در حالت پايدار بايد در محدوده ولتاژي بين 95 تا 105 درصد ولتاژ نامي و محدوده فركانسي 98 تا 102 درصد فركانس نامي كار كنند. با اعمال اين محدوديت‌ها بر روي منحني، محدوده كاركرد پايدار و ايمن ژنراتور مشخص مي شود. در حالت‌هاي گذرا، محدوده تغييرات فركانس ژنراتور، بر طبق استاندارد بايد بين 95 تا 103 درصد فركانس نامي باشد كه از اين لحاظ در حالت‌هاي گذرا، محدوده كاركرد ايمن ژنراتور، اندكي بزرگتر از حالت پايدار است.

سيستم‌هاي مختلفي در كاركرد ژنراتور تأثير گذارند كه از آن‌ها مي‌توان به سيستم تنظيم ولتاژ يا AVR، سيستم استارت، سيستم تنظيم فركانس، سيستم پايدارساز قدرت و سيستم تحريك اشاره كرد. سيستم‌هاي تحريك ژنراتور، انواع مختلفي دارند كه مهم‌ترين آن‌ها انواع استاتيك و Brushless هستند. سيستم‌هاي استاتيك، اغلب براي ژنراتورهاي بزرگ به كاربرده شده و زمان پاسخ آن نسبت به سيستم تحريك بدون جاروبك كم‌تر است. در اين سيستم، انرژي مورد نياز جهت تحريك اغلب به كمك يك ترانسفورماتور كه ترانسفورماتور تحريك ناميده مي شود، از ترمينال‌هاي ژنراتور گرفته شده و پس از يكسوسازي با استفاده از جاروبك و حلقه‌هاي لغزان به سيم‌پيچي رتور اعمال مي‌شود. يكسوساز مورد استفاده اغلب تريستوري بوده و قابليت اعمال ولتاژ منفي يا مثبت به رتور را دارا مي‌باشد. زاويه آتش اين تريستورها توسط سيستم كنترل ولتاژ تعيين مي‌شود.

ژنراتورهاي سنكرون از موقعي كه از حالت سكون، وارد مدار مي‌شوند و سپس از مدار خارج مي شوند، در مدهاي كاري مختلفي قرار مي‌گيرند. اين مدها به ترتيب عبارتند از: مد خاموش، مد Turning Gear، مد Ramp Up، مدField Applied-Open Circuit، مد Online يا Synchronized و مد Run Down. تعميرات دوره‌اي يا Preventive Maintenance در بازه‌هاي زماني مشخص و با توجه به دستورالعمل‌هاي سازنده، جهت افزايش بازدهي، افزايش طول عمر ژنراتور، كاهش هزينه نگهداري و مواردي از اين قبيل بر روي ژنراتور انجام مي شود. اين تعميرات و بازرسي‌ها، مي‌تواند به صورت روزانه، هفتگي، ماهيانه، سالانه و يا بر اساس ميزان ساعات كاركرد دستگاه صورت گيرد. برخي از اين فعاليت‌ها، تنها در حد بازرسي و چك بوده ولي برخي ديگر تعميرات اساسي را شامل مي‌شوند. اين تعميرات اساسي اغلب تحت عنوان Overhaul بيان مي‌گردند كه براي انجام آن‌‌ها ژنراتور بايد براي مدت زمان مشخصي از مدار خارج شود. تعداد Overhaulها، بازه‌هاي زماني انجام آن‌‌ها، فعاليت‌هاي قابل انجام در هر كدام و غيره توسط سازنده بيان شده و همواره بايد توصيه‌هاي سازنده به دقت رعايت شود.

هنگام انجام تعميرات پيشگيرانه، آزمايشات و تست‌هاي مختلفي بر روي يك ژنراتور صورت مي‌گيرد كه مهم‌ترين آن‌ها به اين شرح‌اند:

1- اندازه‌گيري مقاومت اهمي سيم‌پيچي‌ها

2- اندازه‌گيري مقاومت عايقي سيم‌پيچي‌ها

3- تست انديس پلاريزاسيون

4- تست ولتاژ بالا يا Hipot

5- تست هسته استاتور

6- تست فشار جاروبك‌ها

7- چك بيرينگ‌ها

8- تست لرزش



سر فصل‌ها و عناوين زيرمجموعه‌هاي موجود در اين نرم‌افزار، به ترتيب در زير آمده است:

1- مقدمه

2- مباني تئوري

2-1- اساس كار

2-2- منحني‌هاي عملكرد

3- ساختمان ژنراتور

3-1- اجزاء

3-2- سيستم‌ها

3-2-1- سيستم تحريك

3-2-2- سيستم تنظيم ولتاژ

3-2-3- سيستم پايدارساز قدرت

3-2-4- سيستم استارت

3-2-5- سيستم تنظيم فركانس

3-2-6- سيستم سنكرون

4- مشخصات فني

5- مدهاي كاري ژنراتور

6- بهره‌برداري از ژنراتور

6-1- راه‌اندازي

6-2- شات داون

7- تعميرات دوره‌اي

7-1- كليات

7-2- آزمايشات

7-3- نكات ايمني


خصوصیات محصول :

تابلوهاي توزيع فشار قوي و فشار متوسط (Distribution Switchgears)


تابلوي برق به عنوان محفظه‌اي براي نصب لوازم الکتريکي و تجهيزات کنترل، اندازه‌گيري، حفاظتي، تنظيم‌کننده، مونيتورينگ و ايجاد اتصال و ارتباط لازم بين خطوط و ساير تجهيزاتي که خارج از تابلو وجود دارند، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. تابلوها بر اساس ولتاژ نامي به سه دسته اصلي فشار ضعيف، فشار متوسط و فشار قوي و از لحاظ محل نصب، به دو نوع indoor وoutdoor تقسيم بندي ميشوند. تابلو ها کاربرد هاي بسيار زيادي دارند که از آنها مي توان به تابلوهاي اصلي و فرعي توزيع انرژي الکتريکي، تابلوهاي MCC براي كنترل و تغذيه موتورهاي الكتريكي، تابلوهاي برق اضطراري ديزل‌ژنراتور، تابلوهاي بانک‌خازن براي اصلاح ضريب قدرت، تابلوهاي UPS ، تابلو هاي کنترلي PLC ، DCS و FCS و غيره اشاره کرد.پاره‌اي از مهم‌ترين مشخصات الكتريكي كه در رابطه با تابلوهاي مختلف اعم از فشار ضعيف و فشار متوسط مطرح مي‌شود با توجه به استاندارد IEC به اين شرح مي‌باشد:

ولتاژ نامي يا Rated Voltage

سطح عايقي نامي يا Rated insulation Level

فركانس نامي يا Rated frequency

جريان نامي يا Rated Normal Current

جريان نامي ايستادگي كوتاه‌مدت يا Rated short time withstand current

جريان نامي ايستادگي پيك يا Rated peak withstand current

زمان نامي اتصال‌كوتاه يا Rated duration of short circuit

ولتاژ نامي تجهيزات جانبي

درجه حفاظت در برابر اثرات خارجي

درجه حفاظت افراد در مقابل نزديك شدن به قسمت‏هاي برق‏دار

افزايش دما يا
Temperature rise


تابلوهاي فشار ضعيف انواع متنوعي داشته و بر اساس كاربرد، محل استفاده،‌اهميت و... از ساختمان و شكل ظاهري مختلفي برخوردار هستند. تابلوهاي توزيع اصلي اغلب در پست‌هاي سرپوشيده و به صورت ايستاده نصب شده و داراي اجزاء‌بيشتر و متنوع‌تري نسبت به انواع فرعي هستند. دراين تابلوها نيز كابل‌هاي ورودي و خروجي تابلو، از زير يا بالاي آن وارد شده و به ترمينال‌ها، شمش‌ها و يا مستقيما به يك طرف كليد متصل مي‌شوند. اتصال کابل‌هاي ورودي به شين‌‌ها، به وسيله‌کابلشو صورت مي‌گيرد. شين‌هاي موجود در تابلوها را با استفاده از سه رنگ‌نسوز قرمز، زرد و آبي متمايز مي‌شوند. معمولا شين با رنگ قرمز براي فاز اول ياR، شين با رنگ زرد براي فاز دوم يا S و شين با رنگ آبي براي فاز سوم يا S اختصاص داده مي‌شود. جريان قابل تحمل و مجاز براي باس بارها، به عواملي مانند سطح مقطع آنها، تعداد باس‌بارها، آرايش قرار گرفتن آن‌ها دركنار هم و مواردي از اين قبيل بستگي دارد. معمولا چگالي جريان در ‌هادي هاي زمين از نوع مس، از 200 آمپر بر ميليمترمربع تجاوز کند.


براي قطع و وصل مدار و نيز حفاظت مدارات قدرت داخل تابلو، اغلب از كليدهاي اتوماتيك و يا كليدفيوز در ورودي تابلو استفاده مي شود. براي حفاظت فيدرها يا خطوط خروجي منشعب شده از تابلو نيز معمولا کليد فيوزهاي سه‌فاز، كليدهاي اتوماتيك و يا كليد و فيوز مجزا مورد استفاده قرار مي‌گيرد.


علاوه بر تجهيزات ذكر شده، موارد ديگري نيز در اين تابلوها وجود دارند كه به طور خلاصه مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

1- کنتاکتورهاي قدرت براي قطع و وصل فيدرهاي موتوري، روشنايي و غيره

2- تجهيزات مربوط به مدارات فرمان مانند کنتاکتورهاي کمکي، رله‌هاي زماني و فتوسل ها

3- هيتر برقي و ترموستات براي خشك كردن رطوبت داخل تابلو و جلوگيري از اكسيد شدن تجهيزات و خرابي عايق‌ها

4- چراغ‌هاي سيگنال در رنگ‌هاي مختلف براي نشان دادن وضعيت تجهيزات

5- درب‌هاي جلو و عقب پانل كه درب عقب در برخي از انواع از نوع ثابت بوده و به وسيله‌پيچ‌هاي خودرو به چارچوب تابلو متصل مي‌شود.

در ساختمان تابلوها و به ويژه در تابلوهاي فشار متوسط معمولا از بخش‌ها و اصطلاحات خاصي استفاده مي‌‌شود كه دانستن آن‌ها مي‌تواند تأثير بسيار زيادي هم در شناخت اجزاء و هم در كار با آن‌ها داشته باشد. برخي از اين اصطلاحات به اين شرح‌اند:

Metal-Enclosed Switchgear

Metal-clad Switchgear

Compartment

Removable Parts

Withdrawable Part

Shutter

Service Position

Disconnected Position

Test position

Earthing Position

Removed Position

هرچند بسياري از اجزاء و المان‌هايي كه در تابلوهاي فشار متوسط مورد استفاده قرار مي‌گيرند در تابلوهاي فشار ضعيف نيز موجودند ولي در برخي موارد از نظر اهميت، ساختمان، طرز كار و... تفاوت‌هايي نيز با هم دارند كه به طور عمده خود را در نوع كليدهايي كه براي قطع و وصل استفاده مي‌شود، اينترلاك‌ها، تجهيزات اندازه‌گيري، تجهيزات حفاظتي و... نشان مي‌دهد. يك تابلوي فشار متوسط و يا به عبارتي ديگر يك سوئيچگير، بسته به كاربرد و نوع تجهيزاتي كه براي آن منظور به كاربرده مي‌شود مي‌تواند داراي آرايش‌هاي مختلفي براي مدار قدرت آن باشد. معمولا يك سوئيچگير، مي‌تواند به عنوان‌هاي مختلفي مانند ورودي يا Incoming Feeder، خروجي يا Outgoing Feeder، اتصال‌دهنده دو باس‌بار يا Bus coupler و... به كار برده شود كه در هر حالت آرايش تجهيزات مي‌تواند متفاوت باشد.

عمل قطع يا وصل مدار در سوئيچگيرهاي فشار متوسط، به عهده سكسيونرها، سكسيونرهاي قابل قطع زير بار، كليدهاي قدرت يا دژنكتورها قرار دارد. سكسيونرها يا كليدهاي جداكننده وسايلي هستند كه براي جدا كردن قطعات متحرك از قطعات ثابت هادي‏هاي فشار قوي، در حالت بدون بار، به كار مي‏روند. سكسيونرهاي قابل قطع زير بار نوع ديگري از كليدها هستند كه در تابلوهاي فشار متوسط بعضا براي قطع و وصل مدار مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين كليدها مي‌توانند جريان‌هاي نامي را از خود عبور داده و آن‌ها را بدون آسيب‌ديدگي و به صورت ايمن قطع و وصل كنند. با اين حال نمي‌توانند جريان‌هاي اتصال‌كوتاه را تشخيص داده و قطع كنند. كليدهاي قدرت يا دژنكتورها، كامل‌ترين نوع كليدهاي فشار متوسط هستند و به كليدهايي گفته مي‌شوند كه خواسته‌هاي زير را برآورده كنند:

1- بتوانند جريان نامي خود را عبور داده و در مواقع لزوم به صورت ايمن آن را قطع كنند.

2- در شرايط اتصال كوتاه بتوانند به صورت قابل اطمينان وصل شوند و جريان اتصال كوتاه را براي مدتي مشخص تحمل كنند.

3- بتوانند جريان‌هاي اتصال‌كوتاه را تشخيص داده و آن را در زمان مشخص و بدون آسيب ديدن، به صورت ايمن قطع كنند.

عمده‌ترين مسأله در كليدهاي قدرت قطع جريان اتصال‌كوتاه است كه بسته به نوع مكانيزمي كه براي قطع آن استفاده شده به انواع مختلفي تقسيم‌بندي مي‌شوند كه از آن‌ها مي‌توان به انواع هوايي، روغني، وكيوم و Sf6 اشاره كرد كه در بين آن‌ها انواع وكيوم و SF6 امروزه متداول‌تر هستند. انواع SF6 معمولا بسيار قابل‌اطمينان، اقتصادي و از نظر ابعاد كوچك بوده و حداقل براي مدت 10 سال احتياج به تعمير عمده‌اي ندارند. اين نوع از كليدها براي نصب درون تابلوهاي Metalclad تا ولتاژهاي حدود 36 كيلوولت وجود دارند و براي ولتاژهاي بالاتر به صورت مجزا و اغلب در پست‌هاي سرباز استفاده مي‌شوند.

براي دسترسي به ايمني مناسب هنگام كار تعميراتي بر روي تابلوها، براي كليه اجزاء مدار اصلي و قابل دسترس تابلو نيز بايد اين امكان فراهم شده باشد كه بتوان آن‌ها را به زمين متصل كرد. معمولا اين اتصال توسط كليدهاي زمين يا Earthing Switches صورت مي‌گيرد. در صورتي كه اين احتمال وجود داشته باشد كه كليد زمين يك بخش برق‌دار را به زمين متصل كند، ظرفيت وصل كليد بايد به اندازه جريان نامي ايستادگي پيك يا Rated peak withstand current كليد باشد. در صورتي كه احتمال وصل بخش برق‌دار به زمين وجود ندارد، اين ميزان مي‌تواند كمتر باشد.

سيستم‌هاي اندازه‌گيري در سطح فشار متوسط از نظر مفهومي تقريبا مشابه سطح فشار ضعيف بوده ولي از نظر نحوه اجرا و تجهيزات استفاده شده در آن اندكي متفاوت است. مهم‌ترين بخش يك سيستم اندازه‌گيري را مي‌توان ترانس‌هاي ولتاژ و جريان دانست.

بر روي پلاك ترانس‌هاي جريان معمولا اطلاعاتي راجع به ترانس نوشته مي‌شود كه بر اساس استاندارد IEC مي‌توان مهم‌ترين آن‌ها را به اين شرح ذكر كرد:

1- جريان اوليه ترانس

2- جريان ثانويه ترانس

3- خروجي نامي

4- كلاس دقت

5- ضريب امنيت يا Security Factor

6- كد ترمينال‌هاي ترانس

در مورد ترانس‌هاي ولتاژ نيز مشخصات مشابهي طبق استاندارد بر روي پلاك آن ذكر مي‌شود.

در تابلوهاي فشار متوسط اغلب تمهيداتي تحت عنوان اينترلاك در نظر گرفته مي‌شوند. اينترلاك‌ها، تجهيزات و قفل و بندهايي هستند كه از به وجود آمدن حالت‌هاي ناخواسته در يك سيستم پيشگيري مي‌كنند. اين قفل و بندها مي‌تواند هم از طريق مكانيكي و هم از طريق الكتريكي صورت گرفته باشند.

براي حفاظت سيستم‌هاي الكتريكي در تابلوهاي فشار متوسط، از تجهيزات مختلف مانند رله‌هاي حفاظتي و فيوزها استفاده مي‌شود. فيوزهاي فشارمتوسط داراي مشخصات مختلفي هستند كه از آن‌ها مي توان به موارد زير اشاره كرد:

1- ولتاژ نامي

2- جريان نامي كه از حدود چند صد آمپر فراتر نمي‌رود.

3- كمترين جريان قطع يا Minimum Breaking Current كه كمترين مقدار جريان اتصال‌كوتاه است كه فيوز قادر به قطع آن مي‌باشد.

بيشترين جريان قطع يا Maximum Breaking Current كه بيشترين جرياني است كه فيوز در آن جريان تست شده و مي تواند آن را قطع كند.
براي نصب تابلوها، اعم از فشار متوسط و فشارضعيف، بايد مقدمات و شرايط خاصي فراهم آورده شود تا تابلوها بتوانند بدون ايراد و در شرايط مطلوب نصب و مورد بهره‌برداري واقع شوند. همچنين براي عملكرد بهتر تجهيزات و نيز افزايش طول عمر آن‌ها، معمولا تعميراتي با عنوان تعميرات پيش‌گيرانه ياPreventive Maintenance، در بازه‌هاي زماني مشخص و عمدتا بر اساس ساعت كاركرد تجهيز، انجام مي‌گيرد. به علت تنوع شرايط کاري، محيطي، امکانات پرسنلي و ابزار آلات، به راحتي نمي توان در مورد دوره‌هاي تعمير و نگهداري هر تأسيسات نظر داد ولي کارخانه سازنده در هر مورد بايد حداقل تکرار دوره نگهداري و نيز مراحل انجام آن‌‌ها را مشخص کند. اين تکرار به عوامل زيادي از جمله شرايط محيطي كار تجهيز، اهميت و نوع كار آن، مباحث اقتصادي مرتبط با تجهيز و... بستگي داشته و بايد با توجه به قوانين محلي كه تجهيز در آن به كار گرفته مي‌شود، صورت گيرد.

در تابلوها اعم از فشارقوي و فشار متوسط، معمولا تست‌هايي در دوره‌هاي زماني كه اغلب توسط سازنده و يا استانداردهاي موجود، تعيين مي‌گردد، انجام مي‌شود. مهم‌ترين اين تست‌ها به اين شرح‌اند:

تست مقاومت عايقي

تست PI يا انديس پلاريزاسيون

تست Hipot

تست‌هاي مربوط به روغن

تست اهمي قطب‌هاي کليدهاي قدرت

تست زمين تابلو



سر فصل‌ها و عناوين زيرمجموعه‌هاي موجود در اين نرم‌افزار، به ترتيب در زير آمده است:


1- مقدمه

2- طبقه‌بندي تابلوها

2-1- طبقه‌بندي بر اساس ولتاژ نامي

2-2- طبقه‌بندي بر اساس ساختمان ظاهري

2-3- طبقه‌بندي بر اساس محل نصب

2-4- طبقه‌بندي بر اساس كاربرد

3- مشخصات تابلوها

3-1- مشخصات الكتريكي

3-2- مشخصات غير الكتريكي

4- اجزاء و ساختمان تابلوها

4-1- تابلوهاي فشار ضعيف

4-2- تابلوهاي فشار متوسط

4-2-1- كليات

4-2-2- مدارات قدرت

4-2-3- سيستم سوئيچينگ

4-2-4- سيستم زمين

4-2-5- سيستم اندازه‌گيري

4-2-6- سيستم اينترلاك

4-2-7- سيستم حفاظت

5- حمل و تحويل‌گيري تابلوها

6- نصب تابلوها

6-1- شرايط نصب تابلو

6-2- نحوه نصب تابلو

7- بهره‌برداري از تابلوها

7-1- آزمايشات قبل از بهره‌برداري

7-2- آزمايشات دوره‌اي

7-3- سرويس و نگهداري

7-4- نكات ايمني

8- عيب‌يابي و تعميرات تابلوها


جعبه اتصال (Junction Box)


جعبه هاي اتصال يا جعبه هاي تقسيم، محفظه هايي در مسير سيم ها هستند كه اتصالات الكتريكي در داخل آنها صورت مي‌گيرد. اين محفظه ها در اندازه ها و شكل هاي مختلف ساخته شده و معمولا از جنس پي وي سي، فلز و يا آلياژ برنج يا فولاد ضدزنگ مي باشند. از نحوه نصب، جعبه هاي اتصال به دو نوع جعبه توكار و جعبه روكار تقسيم مي شوند. در جعبه هاي اتصال توكار، يك محفظه سربسته شامل اتصالات الكتريكي در داخل ديوار ساختمان تعبيه شده درحالي كه جعبه هاي اتصال روكار بر روي سطح خارجي ديوار و با ارتفاع مناسبي از سطح زمين مطابق استانداردها، نصب مي‌شوند. جعبه هاي اتصال علاوه بر ايجاد محدوديت در دسترسي به اتصالات الكتريكي و دستكاري هاي نابجا، داراي مزاياي ديگري نيز مي باشند. اين مزايا شامل جلوگيري از ورود رطوبت،گرد و غبار و مواد شيميايي مي شود. بنابراين جعبه هاي اتصال را بسته به نوع كاربرد و نيز شيوه حفاظت مي توان به انواع جعبه هاي اتصال معمولي، ضدآب و ضد انفجار تقسيم بندي كرد. جعبه هاي اتصال ضد انفجار در محيط‌هاي صنعتي كه احتمال انتشار گازهاي قابل اشتعال وجود دارد، استفاده مي شوند. اين جعبه‌ها، هر كدام براي كار در محيط خاصي طراحي مي‌شوند كه اين امر توسط كدهاي استاندارد بر روي آنها نشان داده مي‌شود. يكي از اين كدها با عبارت EX شروع شده كه پس از آن شماره گروه كه مي‌تواند I، II يا III باشد، آورده مي‌شود. پس از آن، عدد ديگري كه درجه حفاظت تجهيز را نشان مي‌دهد، درج ميگردد. اين عدد مي‌تواند 1، 2 يا 3 باشد. هر چه عدد مورد نظر كمتر باشد درجه حفاظت بالاتر است. به عنوان مثال عدد 1 بيانگر اين است كه اين تجهيز مي‌تواند در كليه مناطق حفاظتي به كار گرفته شود. به غير از اين كد، از كد ديگري نيز استفاده مي‌شود كه با عبارت EEx شروع مي‌شود. پس از اين عبارت، هر يك از حروف d تا s ذكر مي‌شوند كه مشخص‌كننده نوع حفاظت هستند. مثلا عبارت EEx’d’ ضدآتش بودن يك تجهيز را نشان مي دهد.

سر فصل‌ها و عناوين زيرمجموعه‌هاي موجود در اين نرم‌افزار، به ترتيب در زير آمده است:



1- مقدمه

2- انواع جعبه اتصال و مشخصات آنها

3- کاربردهاي جعبه اتصال

4- بازکردن جعبه اتصال و رفع عيوب آن

5- تميزکاري و روش انجام آن

6- انتخاب ابزار مناسب جهت اتصال

7- ايجاد اتصال

8- بستن درب جعبه اتصال

9- آب بندي جعبه اتصال


مدارات فرمان (Control Circuits)


در مدارات فرمان از تجهيزات و اجزاء بسياري استفاده مي‌شود كه از آن‌ها مي‌توان به كنتاكتورها، رله‌‌ها، تايمرها، شستي‌ها، كنترل‌فازها، ليميت‌سوئيچ‌ها و ... اشاره كرد.كنتاكتورها در واقع ارتباط دهنده بين مدارات كنترل و قدرت بوده و در گروه‌هاي كاري مختلفي ارائه مي‌شوند. استاندارد IEC كنتاكتورها را بسته به كاربرد و محل استفاده به دسته‌هاي مختلفي تقسيم مي‌كند كه هم كنتاكتورهاي AC و هم DC را در بر مي‌گيرد. مهم‌ترين اين گروه‌ها در ولتاژ‌هاي AC گروه‌هاي AC3، AC4 و AC11 هستند.در كنتاكتورهايي كه براي قطع جريان‌هاي خازني طراحي شده‌اند، از يك شاخه مقاومتي به موازات هر كنتاكت استفاده شده كه در لحظه وصل ابتدا اين شاخه وصل شده و پس از كنترل جريان كنتاكت‌هاي اصلي كنتاكتور بسته مي‌شوند. پس از وصل كنتاكت‌هاي اصلي، شاخه مقاومتي از مدار خارج مي‌شود. اين نوع از كنتاكتورها در بانك‌هاي خازني كه براي بهبود ضريب توان در شبكه نصب مي‌شوند، مورد استفاده قرار مي‌گيرند. رله‌ها از لحاظ اساس كار و ساختمان بسيار شبيه كنتاكتورها بوده با اين تفاوت كه ابعاد آن‌ها به مراتب كوچك‌تر بوده و از آن‌ها تنها در مدارات كنترل و فرمان استفاده مي‌شود. به طور كلي اين رله‌ها را مي توان به دو دسته نگهدار و غير نگهدار تقسيم كرد. در انواع غير نگهدار يا Non-Latching، در حالت عادي كنتاكت‌هاي رله باز بوده و با اعمال ولتاژ به بوبين يا كويل آن بسته مي‌شوند. در صورت برداشته شدن ولتاژ از روي بوبين، كنتاكت‌ها بلافاصله به حالت اول برگشته و دوباره باز مي‌شوند ولي در انواع نگهدار يا Latching با برداشته شدن ولتاژ از روي بوبين، كنتاكت‌هاي رله در وضعيت خود باقي مانده و تغييري نمي‌كنند .تايمرها يا رله‌هاي زماني تجهيزاتي شبيه رله‌ها هستند با اين تفاوت كه پس از اعمال ورودي فرمان به آن‌ها و به عبارت ديگر برق‌دار كردن بوبين آن‌ها بلافاصله عمل نكرده و بلكه عملكرد آن‌ها پس از مدت‌زماني كه اغلب بر روي رله قابل تنظيم است، صورت مي‌گيرد. برخي از اين فانكشن‌هايي كه معمولا در تايمرها در نظر گرفته مي‌شوند به شرح ذيل مي‌باشد:


1-تأخير در وصل پس از وصل تحريك يا On-Delay: در اين فانكشن، با وصل برق به بوبين تايمر يا ورودي كنترل آن، پس از مدت زماني كه روي تايمر تنظيم شده‌است كنتاكت‌هاي باز تايمر بسته و كنتاكت‌‌هاي بسته آن باز مي‌شود.

2- تأخير در قطع پس از وصل تحريك يا On Pulse: در برخي از حالات ممكن است پس از وصل تحريك تايمر، كنتاكت‌ها تغيير وضعيت داده و پس از گذشت زمان تنظيمي، كنتاكت‌ها به حالت قبلي خود برگردند.

3- تأخير در قطع پس از قطع تحريك يا Off-Delay: در اين فانكشن با برداشته شدن تحريك از روي بوبين تايمر يا تغيير در وضعيت ورودي كنترل آن، كنتاكت‌هاي آن براي مدت زمان تنظيمي، بدون تغيير باقي‌مانده و سپس عمل مي‌كنند. تايمرهايي كه داراي اين نوع فانكشن هستند، اغلب داراي تغذيه‌اي مجزا از تحريك خود هستند.

4- قطع و وصل متناوب يا Recycling On/Off: در اين حالت پس از تحريك تايمر، كنتاكت‌هاي آن به طور متناوب و در فاصله‌هاي زماني تنظيم شده بسته و باز مي‌شوند. زمان باز و بسته بودن كنتاكت‌ها در اين حالت ممكن است متفاوت و قابل تنظيم باشد. اين فانكشن نيز براي اجرا، به منبع تغذيه‌اي مجزا از تحريك تايمر احتياج دارد. شستي‌ها، كليدهايي هستند كه به صورت دستي وصل يا قطع شده و پس از برداشته شدن تحريك دوباره به حالت اوليه خود برمي‌گردند. رنگ شستي‌ها معمولا بر حسب كاربرد آن شستي انتخاب مي‌شود. به عنوان مثال در مدارات فرمان، شستي استارت اغلب به رنگ سبز و يا مشكي و شستي استپ به رنگ قرمز در نظر گرفته مي‌شود. رنگ زرد نيز ممكن است در مواقعي كه وسيله‌اي بر خلاف حالت نرمال خود راه‌اندازي مي‌شود به كار رود. از اين موارد مي‌توان به راه‌اندازي موتور در خلاف جهت نرمال خود اشاره كرد. رنگ‌هاي سفيد و آبي نيز ممكن است براي مقاصد مختلف در مدارات فرمان به كار گرفته شوند, بسياري از تجهيزاتي كه در يك محيط صنعتي، به كار گرفته مي‌شوند از نظر عملكرد وابسته به هم بوده و از اين رو در مدارات كنترل آن‌ها بايد اين وابستگي لحاظ شود. معمولا ارتباط بين اين تجهيزات تحت عناويني مانند اينترتريپ، اينترلاك و .... بيان مي‌شود. به عنوان مثال در يك شبكه الكتريكي، ممكن است با قطع كليد بر اثر خطا، لازم باشد جهت ايمني بيشتر پرسنل يا تجهيزات، كليد بالادست نيز بلافاصله قطع شود. از اين رو بين اين دو كليد از نظر مدار فرمان ارتباطي وجود داشته كه اغلب تحت عنوان اينترتريپ بيان مي‌گردد. اينترلاك‌ها نيز نوعي از تجهيزات و تمهيدات حفاظتي هستند كه روال انجام كارها توسط پرسنل را مونيتور كرده و محدوديت‌هايي را براي ترتيب انجام كارها اعمال مي‌كنند. پاره‌اي از اين اينترلاك‌هاي الكتريكي كه ممكن است در تابلوهاي مربوط به موتورهاي الكتريكي وجود داشته باشد را مي توان به اين شرح نام برد:


1. تا وقتي كليد در مدار است هيتر داخل پانل روشن نمي‌شود. اين هيتر موقع قطع بودن كليد روشن شده و مانع كندانس شدن آب در داخل عايق كليد مي‌شود.

2. دو كليد مربوط به موتور الكتريكي و يدكي آن نمي‌توانند به طور همزمان وصل باشند.

وقتي خطايي باعث قطع كليد شد، تا رله مربوطه ريست نشود نمي‌توان كليد را وصل كرد.

از مهم‌ترين انواع نقشه‌ها كه در مدارات فرمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، نقشه مسير جريان است كه اغلب هر دو بخش مدار قدرت و فرمان را شامل مي‌شود. در اين نقشه‌ها، معمولا موارد زير رعايت مي‌شود كه بايد به آن‌ها توجه كرد:


1.وضعيت كليه كنتاكت‌‌ها و اجزاي نشان داده شده در مدار مربوط به حالتي است كه مدار تحريك نشده و به عبارت ديگر حالت قبل از راه‌اندازي است.

2.كد هر وسيله دركنار نشانه اختصاري آن و در سمت چپ آن نوشته مي‌شود. اين كد اغلب بر روي خود وسيله در مدار فرمان نيز نوشته مي‌شود.

3. شماره‌گذاري ورودي‌هاي كنتاكتورها و بي متال‌ها درمدار قدرت با استفاده از اعداد 1، 3 و 5 و خروجي آن‌ها با اعداد 2، 4 و 6 صورت مي‌گيرد.

4. مسيرهايي كه در نقشه با هم تلاقي پيدا مي‌كنند، در صورتي كه با هم اتصال داشته باشند، در محل اتصال از يك نقطه پررنگ استفاده مي شود و در غير اين صورت اين مسيرها با هم تلاقي ندارند.

5. خط چين هاي موجود در نقشه، مربوط به ارتباط مكانيكي تجهيزات بوده كه از اين موارد مي‌توان به ارتباط كنتاكت‌‌هاي پوش‌باتن‌ها، اينترلاك‌ها و... اشاره كرد.

در زير مسيرهاي جريان كه در آن بوبين يك وسيله قرار دارد، معمولا جداولي رسم مي‌شود كه مشخص مي‌كند كنتاكت‌هاي مربوط به آن كنتاكتور، در كدام مسير جريان قرار دارد. مسير جريان معمولا در داخل پرانتز نوشته مي‌شود.


گروه محصول : نرم افزارهاي آموزشی چندرسانه اي - تجهیزات برقی

بازگشت به ليست محصولات نرم افزارهاي آموزشی چندرسانه اي - تجهیزات برقی

ليست كلي محصولات

   

 
خدمات شركت
جستجو
جستجو در سايت:
فقط در پروژه ها
فقط در محصولات
فقط در دانستنيها
ثبت نام
ثبت نام در سایت